Gå direkt till innehållet
Till startsida
Mina sidor

Vår årliga hyresgästundersökning

Hyresgästundersökning 2024

Varje år skickar vi ut en omfattande hyresgästundersökning som handlar om boendemiljön, det egna boendet, området och närmiljön. Nytt för år 2024 var att undersökningen skickades ut digitalt via e-post till alla kontraktsinnehavare som uppgett en e-postadress.

År 2024 var det dubbelt så många som besvarade hyresgästundersökningen och vi är så tacksamma för det – era svar är viktiga för oss och hjälper oss att se inom vilka områden vi lyckats och var vi behöver lägga extra resurser för att bli bättre.

Resultatet för 2024 ligger i linje med utfallen från de senaste åren och vi har nu ett stabilt underlag att arbeta vidare med. Här nedan kan du se hyresgästundersökningen och hur varje stadsdel besvarade den inom respektive område.

Serviceindex

Serviceindex innehåller frågor inom dessa områden:

Ta kunden på allvar: exempelvis bemötande, besökstider, få tag på rätt person, information om vad som ska ske i huset.

Trygghet: exempelvis belysning, kontakt med grannar, personlig trygghet i trapphuset och i området, trivsel i huset, förrådets och bostadens säkerhet mot inbrott.

Rent och snyggt: exempelvis hantering av hushållssopor, skötsel av utemiljö, snöröjning och sandning, städning av trapphus och gemensamma utrymmen.

Hjälp när det behövs: exempelvis felanmälan, få felet åtgärdat i tid, hur reparatören städade efter sig och kvaliteten på det utförda arbetet.

I fritextsvaren kan vi se satt resultatet har ökat sedan tidigare undersökningar gällande att få tag på rätt person samt att bemötandet från Gavlegårdarnas personal ligger på ett högt resultat. Gällande information så anser en del att vi som bolag kan bli bättre på att informera rätt saker i rätt tid och att det är svårt att veta vilka entreprenörer som ska komma hem till er – så detta ser vi som ett verkligt förbättringsområde.

Tryggheten och den upplevda tryggheten har ett av de högst uppmätta resultaten sedan år 2004 och har ett högre medelvärde än de senaste två åren. Vi ser dock ett något lägre resultat kring tillsyn av städning av källare och trapphus, samt att många önskar bättre belysning utomhus.

Serviceindex; andel som svarat: Andersberg 75,5% Bomhus 78,6% Brynäs 79,3% Centrala Gävle 82,1% Forsbacka 82,4% Gävle Strand 86,7% Hagaström 83,2%
Hamrånge 82,9% Hedesunda 79,4% Stigslund 77,1% Sätra 77% Södra Hemlingby 87,6% Valbo 81,7% Öster 79,6%

Produktindex

Produktindex innehåller frågor inom dessa områden:

Lägenhet: exempelvis ljudisolering, tillgång till dagsljus, luftkvalitet, bostadens planlösning, temperatur, trivsel och bostadens utrustning.

Allmänna utrymmen: exempelvis möjligheten att få tvättider, torkmöjligheter i tvättstugan, utrustningen i tvättstugan, underhåll av trapphus, utformning av entré och trivsel i trapphus.

Utemiljö: exempelvis tillgång till bänkar och bord, trafikmiljö i närområdet, utformning av gård och närmiljö samt val av blommor, buskar och träd.

En del fritextsvar visar att hyresgästerna i många bostadsområden önskar bättre utrustning i tvättstugorna, att det är krångligt och svårt att boka samt att få tvättid och att grannar inte är jättebra att städa efter sig. Gällande underhåll i bostäderna backar resultatet något från tidigare år, medan resultatet för utemiljö har en stadig uppgång – kul!

Det totala indexet ligger i linje med tidigare mätningar.

Produktindex; andel som svarat: Andersberg 74,5% Bomhus 76,6% Brynäs 76,9% Centrala Gävle 78,6% Forsbacka 80,5% Gävle Strand 85,8% Hagaström 76,7%
Hamrånge 79,9% Hedesunda 74,4% Stigslund 62,3% Sätra 75,2% Södra Hemlingby 88,6% Valbo 76,1% Öster 76,7%

Profil

Profilavsnittet innehåller frågor inom dessa områden:

Om Gavlegårdarna är mån om sina hyresgäster.

Om man kan rekommendera Gavlegårdarna som hyresvärd och förvaltare.

Om man känner igen de entreprenörer som Gavlegårdarna anlitar, samt om man känner igen Gavlegårdarnas egna personal.

I år 2024 års hyresgästundersökning ser vi att resultatet har backat något gällande de frågor om man som hyresgäst känner igen de entreprenörer som Gavlegårdarna anlitar, samt om man känner igen personal från Gavlegårdarna. Sammanfattningsvis kan vi se att det finns både negativa och positiva åsikter om trivseln med Gavlegårdarna som hyresvärd – och det finns ett behov av förbättringar inom service, underhåll och trygghet.

Profil: andel som svarat: Andersberg 77,7% Bomhus 76,1% Brynäs 79,6% Centrala Gävle 81,8% Forsbacka 81,7% Gävle Strand 86,3% Hagaström 78,8%
Hamrånge 77,7% Hedesunda 76% Stigslund 79,4% Sätra 75% Södra Hemlingby 82,8% Valbo 77,6% Öster 80,2%

Attraktivitet

Attraktivitetsavsnittet innehåller frågor inom dessa områden:

Om man kan rekommendera någon annan att flytta till kvarteret eller bostadsområdet.

Om man talar väl om kvarteret eller bostadsområdet.

Frågor kring trivseln i kvarteret eller bostadsområdet.

Vi kan i årets undersökning se att resultatet ökat något jämfört med tidigare år. I samtliga delfrågor ligger resultatet betydligt högre än branschmedelvärdet, vilket visar att våra hyresgäster trivs i sitt bostadsområde och kvarter – men vi kan också se att det finns flera förbättringsområden att arbeta med.

Attraktivitet: andel som svarat: Andersberg 77% Bomhus 90,2% Brynäs 86,3% Centrala Gävle 88,7% Forsbacka 93,3% Gävle Strand 96,6% Hagaström 96,5%
Hamrånge 89,2% Hedesunda 84,2% Stigslund 95,2% Sätra 81,4% Södra Hemlingby 87,7% Valbo 90,3% Öster 78,5%

Valuta för hyran

Detta avsnitt innehåller bara en fråga, och det är om hyresgästen anser att den får valuta för hyrespengen. Här har resultatet backat på totalen, många som har besvarat undersökningen har lämnat fritextsvar gällande de senaste årens hyreshöjningar. Vi kan dock se att hyresgästerna som bor i våra nyproduktions-bostäder är de som anser att de får mest valuta för hyrespengarna.

Valuta för hyran: andel som svarat: Andersberg 62,2% Bomhus 54,9% Brynäs 67,8% Centrala Gävle 68,3% Forsbacka 69,9% Gävle Strand 72,2% Hagaström 67,3%
Hamrånge 65,6% Hedesunda 61,4% Stigslund 71,5% Sätra 58,6% Södra Hemlingby 69,5% Valbo 63% Öster 69,5%

Helhetsbetyg för Gavlegårdarna

Denna fråga var ny för årets undersökning och vi har därför inga tidigare resultat att jämföra med. Däremot ser vi att resultatet varierar mellan de olika områdena men resultatet är över 80% i nästan alla bostadsområden, förutom två som ligger strax under 80%.

Helhetsbetyg för Gavlegårdarna: andel som svarat: Andersberg 80% Bomhus 80,9% Brynäs 85,3% Centrala Gävle 87,3% Forsbacka 88,7% Gävle Strand 90,2% Hagaström 84,2%
Hamrånge 89,3% Hedesunda 78,4% Stigslund 85,7% Sätra 79,4% Södra Hemlingby 85% Valbo 82,9% Öster 84,1%